McCat Followers

Wednesday, July 27, 2011

Kucing dlm hukum islam dari sang tukang karut

Gwe slalu dgr org tnya pasai hukum bersangkut-paut dgn kucing yg kdg2 bikin gwe garu kapla pkiq ini mcm pon ada ka? ahaha yg klakornya dah berbuih org2 explain ttp rahmai yg keliru dan yg xbeshnya depa slalu amik pendapat dr sang tukang karut padahal JAKIM tuh ada laman web per. Buta IT sungguih hangpa~ kat bwh ni gwe senarai pendekkan soklan2 aneh yg umumnya ditanya. Sbnrnya byk lg soklan aneh yg gwe slalu jmp tp x kuasa nk buh byk2 coz korg bkn rajin membaca yer tak ahahaha




1. Hukumnya haram membela kucing didalam rumah
- al-kisahnya ada sorg member gwe cer citer dia dgr ceramah dr sorg ustaz yg mengatakan bhw haram membela kucing didalam rumah krn itu menidakkan kebebasan kucing tersebut yg bersifat azalinya merupakan makhluk yg bebas berkeliaran. gwe x tau samada member gwe ni salah dengar atau ustaz tuh sbnrnya ayah pin muahahahaha. Tp gwe rasa itu ustaz sdh konpius sama riwayat Bukhari


"Ada seorang wanita yang disiksa neraka kerana seekor kucing, wanita itu mengurung seekor kucing hingga mati, akibat...nya wanita itupun masuk ke neraka. Tatkala wanita itu mengurung kucing, ia tidak memberinya makan, tidak juga memberinya minum, tidak juga ia membiarkannya pergi mencari makanan sendiri"
Klu hang p bela kucing tuh dlm rmh x bg mkn minum haram la dol...


2. Haram hukumnya mengkembirikan kucing.
- bukan kambing bebiri dol...maksudnya memandulkan or omputeh bilang neuter/ castrate. Slalu jer majority yg gwe rasa xda pon bela kucing tp bila bahaskan benda alah ni berapi-api..Bila org mengutarakan hal memandulkan kucing ialah kejam dan tidak patut biasanya gwe menjawab dgn mukadimah "bro, lu ada bela kucing?' klu jwpnnya ialah negative gwe teruih buat bodo sama itu org hahaha....tp klu org tuh ader gwe bilang sama dia...hader ko rasa mampu nk bela semua kucing lahir diluar nikah...hader ko rasa nafsu kucing tuh mcm manusia. klu lu mau tau manusia, bbrp species primate, pigs and dolphins jew yg ado sex for pleasure (maksudnya melakukan hbgn sex for fun slain niat murni menperbnykkn zuriat kahkahkah). Gwe masih ingat lg ada skali tuh gwe bengkek sama sorg mamat samdol yg argue pasai ni..hader ka dia ckp ulama2 JAKIM yg menfatwakan adlh harus memandulkan kucing adalh org2 yg jahil...tersgt respek gwe sama itu brader kahkahkahkah mungkin dia adlh sisa saki baki pengikut ayah pin. so pada org2 yg membidas fatwa ni...gwe rasa mungkin lu org tau mcm mn mau mgajar kucing2 memakai kondom dan mengambil contraceptive pills...oh by da way, human contraceptive pills works on gorilla..cuba try test dier work x kat kucing muahahaha.


Imam Hanafi :- Mengharuskan mengembiri kucing demi menjaga kesejahteraan sesama jiran dan utk kebaikan kucing tersebut dengan syarat pembedahan tersebut tidak membahayakan kucing berkenaan.


Fatwa JAKIM (2002):- Bahawa mengembiri binatang kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah.


pendek kata gwe jelak nk sbut mende ni byk kali coz ramai xmo dengar n bidas x tentu hala...maybe gwe patut cdgkn Dato' siti nurhaliza yg kluarkan statement ni kompem ramai say yes hulalala...
erk..lupa plak, hado org ckp klu nk mandulkan kucing betina kene kasi dia beranak dulu skali klu x haram mandulkan...kompem ko pengikut ayah pin! hahaha


3. Bersolat dgn pakaian yg terkena bulu kucing tidak sah.
- Lu bikin gwe nangis laju2 bila dgr statement neh, mesti ko x baca sejarah Nabi Muhammad SAW dan kucing kan...ko p google la...


4. Zakat dan kucing
-Wajib membayar zakat bagi tiap kucing yang dinamakan menggunakan nama manusia or wajib membayar zakat bg kucing yg dimandulkan...?????..ko mesti tido masa kelas agama islam kan ahahaha zakat haiwan peliharaan xda la bro...zakat haiwan ternakan ado lah...pastu lg nk mengarut. Klu iyer mmg kene byr zakat maka gwe kne byq utk kucing gwe yg nama Malique, fuad, christina, britney bla..bla...


5. Hukum jual beli kucing.
-Bisnes yg slalu org buat terutama melibatkan kucing2 gebu n berbulu panjang. Ado yg kata haram ada yg kata x.so ckp bnyk pon x guna gwe bg ja link ni ahahaha (klu x tau rajin2 cari rujukan jgn dok dgr org sembang)


6. Haram memakan daging kucing.
- uhuhuh ni mmg btoi. klu ko nk mkn gak haiwan peliharaan ko..ko bela la kambing, ayam, itik...cukup masa sembelih wat BBQ..nyum..nyum...




Nota McCat Jr.: McCat Jr. sgt teruja bila tgk gwe masak and melihat sayuran..al-maklumlah ni 1st time gwe memasak dirmh sewa gwe. Gwe terlampau miskin utk membeli stove seblm ni so slalu tapau ja..klu mls gwe mkn ja corn flakes ahaha
Apa mende kah yg kaler hijau ini ahahaah



5 comments:

mcm ni lah said...

mccat tu mcm kucing sy si rosetam

Cik NeyNa said...

nih sumer kes berlagak pandai..konon tinggi agama..tapi bela kucing pon takmo..jumpa kucing tendang2..huh..

McCat said...

mcm ni lah: muaaahhh anehnya nama rosetam...rode+hitam ke?

cik neyna: mmg depa ni kaki mengarut smua..konpius tgk depa ahaha

meowwmania said...

betul betul

kadang sakit jiwa dgn org2 camni cakap berapi-api, ko takde bela kucing jgn ckp byk lah! sakit hati woo...

Hajah Umairah Ahmad said...

Assalamualaikum.
saya sekadar ingin sentuh 2 perkara dalam entry di atas:

1. Bulu Kucing: Menurut mazhab Syafi'i dan Hanbali, bulu kucing yang tertanggal dari tubuh badannya adalah najis. Bukan setakat kucing, tetapi bulu binatang yang tidak halal dimakan akan menjadi najis apabila tertanggal dari tubuh badannya, samada semasa hidupnya atau selepas mati.Namun menurut Hanafi dan Maliki, ia adalah suci. (Mughni Al-Muhtaj, Kitab Ath-Thaharah, Bab An-Najasah ayat 1/115).

2. Bayar zakat haiwan yang dineuter: Yang ini tiada asas dan tiada dalil. Kesian kepada saya terpaksa mengeluarkan zakat fitrah kepada hampir 70 ekor kucing. Dari mana mereka perolehi sumber ini.

Syarat Zakat Fitrah

Islam.
Mempunyai sesuatu (makanan, harta, atau wang) yang lebih daripada keperluan diri sendiri dan keperluan orang yang ditanggung nafkahnya untuk satu hari siang dan malam Hari Raya itu.

Dapat menemui dua masa – akhir Ramadan dan awal Syawal. Orang yang meninggal dunia sebelum terbenam matahari atau anak yang dilahirkan selepas matahari terbenam malam satu Syawal itu tidak wajib fitrah ke atasnya

Ketua keluarga wajib membayar zakat fitrah untuk dirinya dan juga tanggungannya.

Jika salah satu dari tanggungannya meninggal dalam bulan puasa, maka orang itu terlepas daripada membayar zakat fitrah.
SYARAT WAJIB ZAKAT
Islam
Zakat yang diwajibkan ke atas orang Islam.
Merdeka
Hamba abdi tidak wajib berzakat kecuali Zakat Fitrah. Walau bagaimanapun tidak timbul masalah hamba abdi masa kini tetapi syarat merdeka masih lagi dikekalkan sebagai satu syarat wajib.

Sempurna Milik

Milik sempurna bermaksud harta simpanan tersebut dimiliki dan dikawal sempurnanya oleh masa kini tetapi syarat merdeka masih lagi dikekalkan sebagai satu syarat wajib.
Cukup Nisab
Nisab adalah paras nilai minimum yang menentukan samada wajib atau tidak sesuatu harta dikeluarkan zakat. Pada ketika ini di Malaysia, nisab ditentukan berdasarkan nilai emas bersamaan dengan 85 gram iaitu bergantung kepada harga emas semasa.

Cukup Haul
Genap setahun harta itu disimpan iaitu 345 hari tahun Hijrah dan 365 hari bagi tahun Masehi.

Post a Comment