McCat Followers

Friday, April 15, 2011

Tidbits of information - the inventor of cat flap

Korg tau ke aper benda cat flap nie?? klu pencinta kucing kompem r tau kan...
Cap flap

Benda alah nie memudahkan kiter spy xda la asyik2 kene buka pintu bila kucing mau kuar.. dah kene buka kasi dier kuar pastu kene buka blik mau kasi dia msk dlm plak..kaco betoi time layan tv. X bukak kang kucing tuh dok membebel kat dpn pintu. Tp disadvantage nya cat flap ni..bukan takat kucing kiter ja kuar masuk..segala mak bapak kucing kat luar sn pon leh suka hati mak bapak dier nk kuar msk rmh kiter. 

Pencipta cat flap ialah sebenonya Sir Isaac Newton....ahahaha kompem rahmai yg x tau fact ni. Bg yg x kenal Sir Isaac Newton mmg hangpa kompem suka membuta time cikgu ngajor x pon suka ponteng sekolah menengah dulu. So, meh gwe ajor korg, kasi kenal sapa atok Isaac Newton neh.

Inilah Sir Isaac Newton. gwe letak pic dia zmn muda. Sedap ckit mata memandang 

Org tue inilah yg menbuat teori gravity dimana dier mendpt idea utk mengkaji gravity slps diluku olh sbijik apple. Lg satu teori popular dier ialah the three laws of motion. Klu nk kajian lebih mendlm p la wikipedia pe ssh. 

Lg ilmu kajian Newton yg gwe terpaksa bljo kat sekolah dulu dlm subjek fizik ialah penyebaran cahaya iaitu dimana apabila cahaya putih (matahari) melalui prisma kaca, cahaya putih tersebut akan diasingkan kepada 7 komponen warna.

Makanya, dlm masa Newton taksub nak kaji pencahayaan .Untuk menjlnkan eksperimen cahayanya, Newton perlu mengelapkan makmalnya tp dia seringkali diganggu olh kucing betinanya yg suka mau kuar masuk makmalnyer. so ggl lew mau kasi itu makmal gelap sbb asyik kene buka pintu utk kucing betinanya. Maka dier pon wat satu lubang yg muat2 utk kucing dia lalu and letak penutup. Maka terciptalah cat flap.

So, wlwpon Newton ni genius thp gila babeng pastu nyusahkan gwe bljor kejadah semua teorinya utk SPM. Ruhpernya dia ni pon ada bengapnyer. Ketika kucing betinanya sdh punya kitten. Maka dgn bangangnya dia membuat lagi lubang kecil khas utk kitten bersebelahan dgn lubang ibu kucing pada pintu makmalnya. Padahal, kitten tuh muat2 sj lalu lubang pintu ibunya.muahahaha. weee......tbe2 gwe raser lebih bijak dr Newton ahahahha.

P/S: Kat rmh gwe x da cat flap, gwe hanya renggangkan sliding window kat bhgn ampai baju utk McCat n McCat Jr. kuar masuk. Tp kdian, ada kucing jantan liar plak slalu curi2 masuk perabih mknn McCats. 
Ini dier stray male cat yg curi masuk rmh gwe pastu perabis mknn kucing gwe. Tp gwe x kesah pon.



....

1 comment:

ctpayong said...

rumah kakct mmg ade tapi at back lane. yg tak syoknya..mereka pulak buat skodeng burung merpati yang kakct kasi makan..

tak sangka pulak Sir Isaac Newton tu pun syg kucing sampai dia cipta cat flap untuk kucing dia.

Post a Comment